Blogg

Årets Marknadschef 2024

Här är finalisterna i Årets Marknadschef 2024!

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2024-04-11

Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2024

Efter ett intensivt juryarbete står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa 2024. Utmärkelserna delas ut den 16 maj i samband med eventet Årets Marknadschef på Rigoletto i Stockholm.

FINALISTER ÅRETS MARKNADSCHEF 2024

Andrea Lindgren, Pizza Hut 
Patrick Grabenbauer, Willys
Therese Kempe, Apohem
Tomas Bäcklund, Elite Hotels

FINALISTER ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE 2024

Amanda Ekström, Tuggmotstånd
Jasmin Darban, kreatör och influencer
Olga Grönvall Lund, Reformaten
Redwaan Hossain, Adidas

FINALISTER ÅRETS VARUMÄRKESRESA 2024

Beijer Byggmaterial
Eldorado
Stockholms Handelskammare
Willys

FINALISTER ÅRETS DISRUPTÖR 2024

Naima
Varannan Vecka
Vidde
Your Beet

Tävlingen har vuxit år för år och 2024 har vi fått in rekordmånga bidrag; det är imponerande prestationer, talang och framtidskraft i branschen”, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. ”Nu laddar vi för 16 maj där eftermiddagsgalan kommer bjuda på massor av inspiration kring årets tema ’Smartare tillsammans’, härligt nätverkande och att vi korar vinnarna”, fortsätter hon.

Vår starka jury, uppdelat i fyra kategorier, har de senaste veckorna haft förmånen att läsa igenom och diskutera alla bidrag. Marie Thorslund, juryordförande i Årets Marknadschef och affärsområdeschef på KiMM, hyllar bidragen som kommit in och reflekterar över de tuffa diskussioner som krävts för att för att utse finalisterna.

Att bedöma betydelsen av marknadschefens roll för företagets framgång är nyckeln till detta personliga pris. Aldrig tidigare har vi fått in så många starka bidrag från så många olika branscher. För oss i juryn har det varit både lärorikt och inspirerande att ta del av alla case och unika stories med olika förutsättningar. Efter noggrant övervägande och livliga diskussioner har varje jurygrupp nu valt ut fyra imponerande finalister i respektive kategori. Vi ser fram emot att kora vinnaren den 16 maj på Rigoletto, säger hon.

Vi slogs av hur många av kandidaterna som inte bara är skickliga i att åstadkomma förändring utan hur de också fångar tidsandan och tar tag i viktiga problem och utmaningar för vår samtid, säger Jacob Östberg, juryordförande Årets Framtidslöfte och professor i företagsekonomi och marknadsföring.

Alex Baker, juryordförande i Årets Disruptör, global retail strateg, ängelinvesterare och Principal på Nordic Retail Hub, tycker att årets gallring av nomineringarna möjligtvis var en den svåraste hittills, vilket gjorde att diskussionerna var spänstiga och berörde flera perspektiv. Hanna Axelsson, juryordförande för Årets Varumärkesresa och seniorkonsult på Rud Pedersen Communications, reflekterar kring att jurygruppen i år hade mycket starka bidrag att bedöma.

Vi har fördjupat oss i förflyttningen av dessa varumärken utifrån affärsnytta och varumärkes-KPI:er. Vi har även tagit särskild hänsyn till de organisationer som jobbat integrerat med sin varumärkesresa och naturligtvis går det inte att välja finalister utan att även lägga vikten vid ett kreativt och innovativt innehåll, säger hon.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 16 maj under ett eftermiddagsevent på premiärbiografen Rigoletto. Vi ser fram emot att ännu en gång rulla ut rosa mattan för en energifylld eftermiddag med inspiration, panelsamtal, hyllningar och bubblande bransch-AW.

Årets tema är Smartare Tillsammans: 2024 är året då man behöver plocka fram alla ess i rockärmen. Och det finns en kraft som få andra. Att nyfiket utforska, utbyta erfarenheter, tänka nytt, och framför allt, att göra det tillsammans. Att i nya konstellationer sätta kompassen och boosta kulturen – tillsammans. Tillsammans internt och externt. Tillsammans med teknik och AI. Tillsammans, för att hitta nya synergier och låta kreativiteten blomstra. Låt 2024 bli året då vi blir smartare, bättre och starkare. Tillsammans.

Mer information om tävlingen (kriterier, jury mm) och biljetter finns här: https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar
vd Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Årets Marknadschef 2024 presenteras i samarbete med våra partners

ÅMC24

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2023: Johan Fernstedt, UNIONEN (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, SUICIDE ZERO (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, POLESTAR, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, REDLOCKER (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

AI för marknadsförare

”Man tar verktygen på större allvar än tidigare” – Sara Öhman ger färska tips inför nästa kurstillfälle 23 maj!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Kurser

”AI är inte bara ChatGPT – det finns så otroligt många verktyg som är specialiserade på att lösa specifika utmaningar vi som marknadsförare möter”

Nu har vi hunnit genomföra några tillfällen av vår populära AI-kurs med Sara Öhman och vi är superglada för alla fina omdömen vi fått från deltagare! Nu är det äntligen dags för nästa tillfälle, den 23 maj. Du som inte tagit del av Saras AI-kurs än kan nu säkra din plats och få reda på hur du kan använda dig av den nya tekniken på bästa sätt. Inför kursen får vi här några färska spaningar av vår kursledare och AI-expert Sara Öhman!

Sara Öhman

2023 var året alla surrade om AI. Har intresset svalnat något i år, eller har vi bara gått över i en ny fas?

– Under 2023, framförallt under hösten, såg vi lite kris och panik. Alla kände att de låg efter och prokrastinerade därför att börja testa sig fram. Nu tror jag många marknadsförare känner att de har testat sig fram men inser att det är mer komplext än vad de trott tidigare. AI-verktyg är helt enkelt inte Google.

Hur går dina tankar om hur marknads- och kommunikationsavdelningar kommer att använda AI det kommande året?

– I takt med att vi marknadsförare inser att AI-verktyg är mer komplexa än vi trott inser vi även hur mycket som går att göra med dem! Det tror jag gör att man tar verktygen på större allvar än tidigare. Det går inte att vara i ”utforska-stadiet” hur länge som helst utan för att få mer ut av AI behöver vi dyka djupare i verktygen.

Framförallt behöver vi förstå två viktiga saker som marknadsförare:

  1. Vi kan göra mycket mer om vi både investerar i verktygen och börjar dela vår egna data/material. Där begränsar gratis-verktygen oss. Med egen data kan vi komma med mycket större insikter och jag vågar påstå att värdet av verktygen 10-dubblas.
  2. AI är inte bara ChatGPT. Det finns så otroligt många verktyg som är specialiserade på att lösa specifika utmaningar vi som marknadsförare möter. Däremot är ChatGPT ett mycket bra allround-verktyg som är bra att lära sig.

Har det kommit några nya intressanta verktyg under den senaste tiden?

– Jag väntar mest på att Google Looker Studio ska bli så pass bra som deras promovideos visar. Vi är många som längtat efter dagen när det blir enkelt att göra analyser av marknadsaktiviteter för att komma med snabbare insikter.

Sedan är det kul att även ljudgenerering börjar komma lång väg! Förutom att skapa ljud av textprompter har jag den senaste tiden börjat översätta utbildningsvideos till andra språk där man hör min röst även fast jag pratar exempelvis finska.

Det verkar som AI-genererade videor, skapade utifrån en text-prompt, är på väg att bli stort..?

– Ja, när Sora väl lanseras, och lämar test-stadiet, så kommer många få upp ögonen från text-till-video. Idag kan bland annat Runwayml.com och Pikalabs.com göra samma men bara generera videos i några få sekunder.

Din senaste AI ”WOW moment”?

– Min poddkollega Fredrik Malmstöm visade mig descript.com för att klippa poddar och videos. Det verktyget innebär att inspelningen av en podd transkriberas och att redigeringen av ljud och video sedan sker med att man redigerar i ett textdokument. Även om jag förstår att det går att göra var det häftigt att se in action.

Gül Heper Jämterud

Gül Heper Jämterud spanar kring marknadschefens roll

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Nätverksledaren har ordet

”Marknadschefer måste kunna ha kompetens att påverka och förbättra hela kundresan”

I slutet av förra året kunde vi presentera en spännande nyhet – att CMO goes TECH nu har integrerats till ett av våra temabaserade kunskapsnätverk. Premiärträffen med nätverket sker den 9 april – säkra din plats här! Inför denna passade vi på att ta en pratstund med nätverkets ledare Gül Heper Jämterud om vad vi kan vänta oss från hennes håll i år, och om marknadschefens roll i stort. 

Gül Heper-Jämterud

Framtidsutsikter och trender för 2024

CMO – en CEOs högra hand
CMOer med kund-, affärs- och teknikperspektiv blir avgörande inom företag som vill ligga i framkant. CMO goes TECH har under de senaste sex åren främjat utvecklingen av CMOer och liknande roller kompetens och uppmanat dem att ta på sig en mer komplex roll för att påvisa deras effekt på affärsutveckling inom företagen. Denna förändring innebär en ökad efterfrågan på kompetensutveckling samt en förståelse bland ledningsgrupper och styrelser för att rekrytera individer som kan vara en brygga mellan affär och IT. Detta för att skapa optimala förutsättningar för kundupplevelser och affärsmöjligheter.

Till exempel har Volvo aktivt betonat denna typ av kompetens i flera av sina senaste jobbannonser. Det är en positiv utveckling som äntligen börjar ta fart! Marknadschefer måste kunna ha kompetens att påverka och förbättra hela kundresan innan de investerar pengar för att dra in trafik till något som inte ger tillfredsställande avkastning, såsom en dålig webbplats eller en otillfredsställande butiksupplevelse.

Kundupplevelser på nya nivåer
Customer Experience (CX) blir alltmer avgörande och omfattar varje interaktion som kunder har med ett företag, oavsett om det sker offline eller online. Det krävs innovation inom olika områden såsom produkter, kanaldistribution och användningen av teknik för att göra det enklare och bättre för kunderna. Det sträcker sig långt bortom traditionell kundtjänst eller enkla nyhetsbrev och handlar om att skapa en sammanhängande och positiv upplevelse genom hela kundresan. CMO har en viktig uppgift att driva denna agenda.

Det är viktigt att företag balanserar mellan att driva omedelbara resultat och att investera i varumärkeskapital för att säkerställa långsiktig framgång och hållbarhet på marknaden.

Teknik kopplat till affärsnytta
Vi kommer att börja se en ökad förståelse för hur företag kan skapa affärsnytta genom att använda teknologier som AI, vilket även frigör tid för att utveckla verkligt differentierande strategier och kreativa koncept. Förhoppningsvis kommer vi också att märka en ökning av användningen av AR/VR i Sverige, inspirerad av framgångsrika exempel från tex USA.

Hållbarhet
Samtidigt kommer det att bli allt viktigare att belysa och hantera hållbarhetsaspekterna av att använda den ökande processkraften för att arbeta med AI och andra teknologier.

Varumärkesbyggande
Under de senaste åren har många företag inriktat sig på prestanda på grund av den rådande konjunkturen, men tyvärr har många försummat vikten av långsiktigt varumärkesbyggande och brister därmed i den interna kompetensen för detta område. Det långsiktiga varumärkesfokuset blir alltmer kritiskt, särskilt i kombination med de kortsiktiga tillväxtdrivande kampanjerna. Det är viktigt att företag balanserar mellan att driva omedelbara resultat och att investera i varumärkeskapital för att säkerställa långsiktig framgång och hållbarhet på marknaden.

Storydoing blir en avgörande del av detta, där företag behöver leda med syfte både i sina budskap och i sin affärspraxis.

Cybersäkerhet
I dagens digitala klimat är ingen immun mot hotet om cyberattacker. Det är därför av yttersta vikt att företag kontinuerligt stresstestar sina krisberedskapsplaner och säkerställer full överblick över sina system, risker och säkerhetsåtgärder.

Vad kan våra medlemmar förvänta sig av dig och CMO goes TECH  i år?

CMO goes TECH kommer att fortsätta att inspirera medlemmarna genom att belysa aktuell teknik och innovativa metoder för varumärkesbyggande som skapar förbättrade kundupplevelser, starkare varumärken och ökad försäljning. Vi kommer att bjuda in ledande företag och leverantörer på området för att presentera de senaste trenderna och affärsresultaten som har uppnåtts genom att implementera dessa tekniker.

Bland de kommande presentatörerna finner vi företag som B&O och Volvo Group, vars representanter är tydliga förespråkare för innovation inom kundupplevelser (CX) och varumärkesutveckling.

Dina nuvarande funderingar och reflektioner?

Jag reflekterar ofta över hur lång tid det tar för företag att inse den avgörande betydelsen av att ha marknadschefer med kompetens inom affärsutveckling, varumärkesbyggande och skapande av kundupplevelser med stöd av relevant teknik. Det är tydligt att detta är avgörande för att skapa ökad lönsamhet och kundnöjdhet, och jag hoppas att fler företag snart inser detta och agerar därefter.

Till er som är marknadschefer uppmanar jag er att våga driva utvecklingen framåt och använda er kommunikationsförmåga för att påverka internt. Det är också avgörande att ni säkrar en plats i ledningsgrupper och styrelser för att driva på denna utveckling, då vi riskerar att hamna långt efter många andra länder om vi inte agerar snabbt.

 

Mer om vår nätverksgrupp CMO goes TECH här >>

_____________
Gül Heper-Jämterud is a renowned leader in the brand and digital space, known for her innovative prowess and entrepreneurial acumen. Currently serving as founder of CMO Goes Tech, she also contributes her expertise as a consultant, advisor, and board member to various corporations. With a two-decade career, Gül has held high-profile international leadership roles with distinguished brands such as Absolut Vodka, Nespresso, Coca-Cola Europacific partner, HTL Hotels, Manolo Blahnik, and Scandic Hotels.

Gül is a respected international presenter, with a keen interest in future-focused brand development, encompassing customer experiences, digitalization, and innovation. In 2017, she established CMO Goes Tech, an international network with 1000 members in ten countries, committed to bringing together forward-thinkers to redefine the CMO role by leveraging advanced technologies to improve the customer experience.

09-apr-24 event-img

Nätverket CMO goes TECH: Explore the Digital Frontier of customer experiences

[PÅ PLATS] 9 april: Benefit from the collective expertise of Demoskop, Epiroc, Publicis Sapient and Marriott as they share invaluable advice and real-world case studies to guide you along the way.

Moa Gryzelius

Möt Moa Gryzelius – Key Account Manager på praktik från IHM Business School

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övrigt

Hungrig på kunskap och med siktet på en chefsroll

– Vi möter vår nya praktikant från IHM Business School!

Vi är så glada att med start denna vecka välkomna vår praktikant Moa Gryzelius från IHM Business School! Moa har fått en rivstart med det första eventet redan avklarat. Vi ville både presentera och lära känna Moa lite bättre, så vi rev av några frågor till henne och upptäckte en Key Account Manager med bakgrund som kock, personlig assistent, bingovärd och väktare(!)

Vem är Moa?

– Jag är en värmländsk charmknutte som siktar mot stjärnorna. Mitt livsmotto är ”To the top and beyond!”.

Berätta om dina studier på IHM

– Jag studerar Account Manager B2B på IHM Business School, där jag får lära mig bland annat om affärsmannaskap, försäljning, digital & social selling och nästa hösttermin även affärsjuridik. Redan sedan barnsben tyckte min mamma att jag skulle jobba i säljbranschen då jag var en mästare på att argumentera och få som jag ville. Jag har dock endast doppat tårna kring ämnet och jobbat som telefonförsäljare, men där presterade jag på topp och tanken om att sätta bollen i rullning mot att avancera inom sälj växte mer och mer.

Vad kan du berätta om din bakgrund?

– Jag flyttade till Stockholm för fem år sedan för att jobba som kock. Jag utbildade mig i Dalarna under ett års tid och sen bar det iväg till storstan! Dock märkte jag ganska snabbt att det inte var en miljö för mig. Jag beslöt mig för att läsa upp mina gymnasiebetyg och hade samtidigt olika extrajobb som personlig assistent, bingovärd och väktare. Efter studierna ägnade jag mig endast åt säkerhetsbranschen, men efter några år tröttnade jag på det. Jag hade sugit i mig all kunskap jag kunde få och slutade att utvecklas. Då beslöt jag mig för att kasta mig in i säljvärlden och började på IHM Business School.

Vad var det som fick dig att söka praktik hos Marknadsföreningen?

– Jag fick upp ögonen för Marknadsföreningen just för min hunger efter kunskap. Här har vi ett ställe som minst sagt aldrig slutar leverera! Jag fick en känsla av att på MiS kan man aldrig sluta utvecklas, det är en av de viktigaste aspekterna för mig karriärmässigt. Under min intervju med Marie och Elina tyckte jag vi fick en fin kontakt, redan där kände jag mig otroligt välkommen.

Var ser du dig själv om 5 år?

– Definitivt i en chefsposition, förutom att ta mig själv framåt och bli framgångsrik vill jag även hjälpa andra att utvecklas och bli deras allra bästa jag. ”If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together”.

Marketing Afternoons

Spaningar från Marketing Afternoons – Ladda ner white paper ”Kraften i intraprenörskap”

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Marketing Afternoons, Referat

”Vägen framåt handlar inte bara om att överleva; det handlar om att blomstra i en värld som omfamnar det nya normala”

– Spaningar från Marketing Afternoons på temat intraprenörskap

På vårens första Marketing Afternoon var temat kraften i intraprenörskap – och hur marknadschefen kan bli vinnaren i morgondagens mest framgångsrika bolag. Det var ett stort och intresserat gäng som minglade över en powerfika och sedan fick lyssna till Albert Bengtson inledande keynote om 4C-modellen från boken ”Principles of intrapreneurial capital”.

Hur kan man som organisation främja innovation och intraprenörskap?

4C-modellen är ett verktyg för att navigera i det okända och är uppbyggd kring grad av förändringar (från stabilt till föränderligt) samt hur stor påverkansgrad individer har. I utforskarfasen (låg påverkan/föränderligt) handlar det mycket om att lyssna, nätverka och skapa förståelse för det nya utanför det egna bolaget. Man behöver hitta nya sammanhang att inspireras och diskutera med andra. Marknadsföreningen är ett bra exempel på plattform för detta, olika co-working spaces ett annat.

När du sedan tar över idéerna/projekten in i cocooning (hög påverkan/föränderligt) så handlar det om att kunna jobba både med visionen och detaljerna samtidigt för att preppa idén för ”reveal” och beslutsfattande. Albert poängterade att i den här fasen handlar det om att bygga styrka med ”know who” inte ”know how”. Vi fick med oss flera tips om hur man kan stärka sitt case, undvika fallgropar och övervinna hinder i processen, inte minst när det är dags för beslut och implementering. Allt med syftet att fortsatt skapa framgångsrika storbolag i en föränderlig värld.

Eftermiddagen fortsatte med två fördjupande case från intraprenörerna Linda Wakeham, Kommunikations- och PR-ansvarig på Kronans Apotek, samt Gül Heper-Jämterud, grundare av CMO goes TECH.

Kronans Apotek + Aktarr = jättesuccé

Linda berättade om den framgångsrika satsningen till den arabisktalande befolkningen i södra Sverige och ett samarbete med mediehuset Aktarr (500k följare på FB – tredje största efter Aftonbladet och Expressen). Video blev modellen, med egna anställda som medverkande, och succén var ett faktum. Det såldes slut i hyllorna och Kronan skapade värdefull information till denna informationseftersatta grupp, inte minst under pandemin. Linda lyfte även caset med Charlotte Kalla och satsningen i Metaverse, ”Pharmaverse”.

En hotellsatsning som visade vägen

Gül delade med sig av det spännande arbetet att lansera HTL hotels, P/E-backade och med en mycket tight tidplan. De hade exempelvis 10 dagar att lansera varumärket. Det hela började med ett gediget arbete med att lära känna målgruppen, och sedan våga tänka nytt. En nyckel för framgång var att använda ny teknik för en bättre kundupplevelse (div praktiska lösningar i rummen, all info på tv-skärm, “Local Everywhere”; guider till respektive stad).

Gül avrundade med ett par tips:

  • Våga utmana
  • Ställ de ”dumma” frågorna
  • Titta på/hämta info från utanför branschen
  • Ta från beteenden som redan finns och ta dem till nästa nivå

Tack United Spaces för ett fint samarbete kring Marketing Afternoon, Tack Roland Williams, Birgitte Stjärne och Albert Bengtsson, författare till boken ”Priciples of Intrapreneurial Capital”, samt Linda Wakehamn och Gül Heper-Jämterud för att ni delade med er så generöst av era erfarenheter och inspirerande case! Tack alla som var med denna eftermiddag och för en bubblande frågestund och eftersnack. Den maxade energin i rummet bådar gott för intraprenörskap i alla representerade bolag denna eftermiddag. Ses snart igen!

Visst blir man sugen på att veta mer!? 👀

Ladda ner ett whitepaper om 4C-modellen och mer om casen från Kronans Apotek och HTL-hotels här.
(Du som är medlem kan hålla utkik i veckans medlemsbrev för en direktlänk till PDF’en). 

LADDA NER OCH LÄS: ”Så blir marknadschefen vinnaren i morgondagens mest framgångsrika bolag”

I detta dokument kan du läsa mer om 4C-modellen och hur den förverkligas genom case från Linda Wakeham, Head of Communication & PR, Kronans Apotek och Gül Heper-Jämterud, grundare av CMO goes TECH samt varumärkes- och digitaliseringskonsult, under hennes arbete med HTL Hotels.

whitepaper
Klicka och ladda ner!
MarLaw

Många nyheter inom marknadsrätt – MarLaw ger sina spaningar inför kommande webinar & kurs

Marknadsföreningen Stockholm | Övrigt

Många nya regler och förordningar inom marknadsföring

Vid vårt webbinarium 12 mars med MarLaw kommer man bl a ta upp direktmarknadsföring, priskampanjer, nya uppdateringar inom GDPR, hållbarhetspåståenden och inte minst, AI. Det händer mycket på området just nu och vi passade på att ställa 3 snabba frågor till MarLaws Daniel Tornberg och Alexander Jute, samt ta upp en intressant utveckling gällande upphovsrätt för AI-genererade bilder.

3 snabba frågor till MarLaw inför vårt webbinarium 12 mars och kursen Bildjuridik 19 mars

Verkar det inte som att det går lite inflation i nya lagar och regler för marknadsförare att förhålla sig till just nu?

– Det händer mycket på regelområdet och frågorna har hög prioritet hos EU. EU-kommissionen har höga ambitioner för området och vi kommer även framgent att se ytterligare regelverk på dessa områden.

Är det något område som står ut för dig som marknadsförare generellt inte har tillräcklig koll på?

– Ofta kan det vara utmanande att förstå hur de olika regelverken hänger ihop och att man måsta ta hänsyn till ett flertal regelverk för en enskild marknadsföringsaktivitet vilket kan vara komplicerat.

Vad kommer ”cookie-döden” att innebära för marknadsförare?

– Jag tror det framförallt blir fråga om att tänka nytt och att hitta nya sätt att få fram relevant data vilket vi löpande diskuterar.

AIUnikt mål om upphovsrätt för AI-bild

Ett uppmärksammat mål om upphovsrätt till en bild skapad av AI har nu kommit. En konstnär i Kina kunde visa att han med hjälp av fria och kreativa val och omfattande instruktioner lyckats skapa och återskapa en bild på en kinesisk flicka upprepade gånger. Bilden var därmed inte AI-genererad utan AI-assisterad och konstnären fick upphovsrätt till bilden. En journalist som använt bilden utan tillstånd ansågs begå intrång i konstnärens upphovsrätt genom att använda bilden.

Läs hela artikel på marlaw.se >>

Webbinarium 12 mars

12-mar-24 event-img

Webbinarium: Få koll på det senaste inom marknadsrätt med MarLaw

[ONLINE] 12 mars: Vad är det senaste inom marknadsrätt våren 2024? Håll dig uppdaterad på förändringarna i lagstiftningen för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation.

Årets Marknadachef 2024

PRESSMEDDELANDE: Här är juryn för Årets Marknadschef 2024

Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2024-02-06

Juryn som utser årets vassaste marknadschefer och talanger inom marknadsföring och kommunikation

Nu är juryn som utser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Varumärkesresa och Årets Disruptör 2024 klar. I årets jury återfinner vi några från förra året, några nya tillskott samt förra årets vinnare. Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 16:e maj på galabiografen Rigoletto där framträdande företag och individer som jobbar med marknadsföring och kommunikation kommer att bjuda på föreläsningar och möjligheter till nätverkande med branschkollegor.

Marknadsföreningen Stockholm delar ut Årets Marknadschef för 17:e gången, samt de tillkommande kategorierna; Årets Framtidslöfte, Varumärkesresa och Disruptör för sjunde gången. Nomineringen till tävlingen är öppen och vem som helst kan tipsa & nominera personer och företag fram till den 22 februari direkt på mis.se.

I mars sammanträder de namnkunniga juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att hitta 2024 års vinnare och därmed utse Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas under april månad och vinnarna koras sedan den 16 maj på Rigoletto i Stockholm.

– Så glad över att den här vassa juryn nu står redo att gå igenom alla bidrag! Vi ser fram emot att få rikta strålkastarljuset på fina prestationer inom MarCom och lyfta förebilder att inspireras av, säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm. Det ligger i föreningens DNA att skapa plattformar för att mötas och att lära från varandra; tillsammans blir vi alla lite bättre, fortsätter hon.

Johan Fernstedt, Marknadschef på Unionen och förra årets vinnare av Årets Marknadschef, är med i juryn för att utse 2024 års vinnare och reflekterar kring juryarbetet:

Idag måste en marknadschef navigera, både internt och externt, på ständigt föränderliga marknader; där de taktiska och tekniska förutsättningarna både är en möjlighet och en konstant utmaning. Marknadschefens roll idag är både sälj, marknad och lojalitet. En holistisk roll som kräver komplexa affärsbeslut.

Att bedöma Årets Marknadschef 2024 är en ära och innebär att få en inblick i alla fantastiska marknadschefers vardag. Jag ser fram emot att utse en vinnare som kan omfamna den snabbt föränderliga komplexiteten och lösa de många utmaningar som dagens roll som marknadschef innebär om man ska lyckas uppnå sina mål.

Jury Årets Marknadschef 2024

(ORDF.) Marie Thorslund, Affärsområdeschef, KiMM
Johan Fernstedt, Marknadschef Unionen (Vinnare Årets Marknadschef 2023)
Karina T. Liljedal, Docent, Handelshögskolan i Stockholm; Partner, FPYB – Future Proof Your Business
Clara Grelsson, VD, Adnuntius i Sverige
Michael Grimborg, Senior Advisor
Jesper Andersson, Managing Partner & Client Director, Nord DDB
Alexander Morad, VD Bright Mind Agency

Jury Årets Framtidslöfte 2024

(ORDF.) Jacob Östberg, Professor of Business Administration, specializing in marketing
Zu-Yon Han, Head of digital, Suicide Zero (Vinnare Årets Framtidslöfte 2023)
Nicole Kavander, Growth Director, Merkle, Co-founder, All of Us
Fredrik Gustafsson, PR Specialist, Ledarna
Angelica Larsson, COO, Fuze PR
Björn Owen Glad, Senior Creative Strategist, Glory Days
Jenny Berggren, VP, Marketing & Publicity Nordics, Warner Bros

Jury Årets Disruptör 2024

(ORDF.) Alex Baker, Global retail strateg, ängelinvesterare och Principal på Nordic Retail Hub.
Lisa Malmros, Founder/CEO, Charly (Vinnare Årets Disruptör 2023)
Maria Olofsson, Verksamhetsledare Uminova Innovation, Processledare Ignite Sweden
Karin O’Connor, Entreprenör, ekonomijournalist, författare och förändringsguru. Business advisor, Draknästet.
Karl Andersson, Founder, Matsmart-Motatos
Nora Bavey, General Partner Unconventional Ventures, Co-founder UV Accelerator
Jessica W Sandberg, Grundare & Creative director, Besvärlig sedan 1977

Jury Årets Varumärkesresa 2024

(ORDF.) Hanna Axelsson, Senior Consultant, Rud Pedersen Communications
Sarah Frelin Ekvall, Marketing Manager (Vinnare Årets Varumärkesresa 2023)
Dan Lindgren, Founder & CEO, We Were There
Ricki Petrini, Kommunikationsstrateg
Johan Johansson, Senior Strateg, Carat
Tore Åsén, Senior Creative, Redgert Comms
Johan Anselmsson, Professor i Marknadsföring vid Ekonomihögskolan Lunds universitet

För att nominera, mer information om kategorierna och priserna, besök https://mis.se/arets-marknadschef/

Presskontakt:
Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se |0701-463422

Tidigare vinnare av utmärkelserna för Årets Marknadschef

2023: Johan Fernstedt, Unionen (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, Suicide Zero (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, Polestar, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, RedLocker (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, Klarna (Årets Marknadschef), Roza Azimi, Snaptive (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, Stadium (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

MiS Inhouse

Möt ledarna för vår nya nätverksgrupp MiS Inhousecheferna!

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Föreningen, Nätverksledaren har ordet, Nätverksträffar

”Inhousetrenden fortsätter att öka, med allt mer komplexa uppdrag”

Vi har haft ett flertal välbesökta event kopplat till inhouse-avdelningens roll och faktorer för att lyckas, här på Marknadsföreningen. Vi har också en hel del medlemmar som jobbar på en inhouseavdelning, eller går i tankarna att växla upp en egen i kombination med externa byråer. Det här tar vi nu fasta på och lanserar ett nytt nätverk: MiS Inhousecheferna!

– Jag är så glad över den här nysatsningen och att vi får med oss två riktiga proffs på området som nätverksledare! Mirja Kais, Head of Creative Agency på 3, som också förärats titeln Årets Inhousechef, och Maggie Klingenstierna, Coach på KiMM Inhouse och rekryteringskonsult på KiMM, som bl a tidigare framgångsrikt byggt upp Disneys Inhouseavdelning. Under 2024 har de satt upp en programserie med fyra träffar som kommer belysa inhouse från olika vinklar och med inbjudna gäster, samt värdefulla diskussioner och erfarenhetsutbyten. Det här kommer bli så spännande och matnyttigt, varmt välkomna säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen.

Vi passade på att ställa några frågor till de två ledarna för nätverket – Maggie och Mirja fick svara på samma frågor, för att pejla av deras tankar inför premiärträffen med nätverket.

Varför behövs en nätverksgrupp dedikerad till inhouse?

Maggie & Mirja: Därför att inhousetrenden fortsätter att öka med allt mer komplexa uppdrag. Vi upplever att många inhousechefer har väldigt lika utmaningar trots helt olika branscher. Därför önskar vi stärka inhousechefens roll, genom att lära oss och utvecklas av varandras input och erfarenheter. Resultatet blir mer effekt och effektivitet!

Berätta lite om dig själv och vad du kommer att bidra med som ledare för nätverket?

Maggie Klingenstierna
Maggie Klingenstierna, rekryterings- och organisationskonsult på KIMM

Maggie: Min bakgrund är inom marknad och kommunikation i olika roller och branscher. Framför allt så har jag varit inhousechef i många år och byggt upp inhouseteam med både personal och processer. I min nuvarande roll som rekryteringskonsult tillsätter jag ofta roller till inhousebyråer. Jag ser trender inom vilka roller som ökar, minskar, nya behov som växer fram samt roller som blir alltmer komplexa.

Detta i kombination gör att jag brinner lite extra för alla inhousebyråer! Jag ser fram emot att främja nätverkandet mellan inhousechefer, för ökad kunskap, erfarenhetsutbyte, effektivitet och kreativitet!

Mirja Kais
Mirja Kais, Head of Creative Agency, 3 Sverige

Mirja: Jag har en lång erfarenhet inom kommunikation och ledarskap och har tillbringat många år på byråsidan där jag både byggt upp och drivit egen byrå samt varit anställd på många olika byråer. Jag tror på att utveckla och lösa affärsutmaningar med kreativitet där potentialen och kraften ligger i kulturen och i utvecklingen av individer. Idag är jag Head of Creative Agency på Tre och har utvecklat den enheten under de senaste tre åren.

Vad önskar du att fler visste om rollen som Inhousechef?

Maggie: Rollen som inhousechef är utvecklande men också utmanande. Där finns många intressenter med olika förväntningar, t ex:

  • Åtskilliga beställare med olika behov och önskemål
  • Teamet du ansvarar för som behöver leverera både kreativ höjd och kostnadseffektivitet
  • Ledningens förväntningar gällande inhousebyråns uppdrag

Uppdraget innebär att leverera kostnadseffektiv produktion i kombination med kreativitet och intern kundnöjdhet.

Mirja: Det är en roll som är utmanande och som kräver förståelse för både affär och kreativitet. Det handlar om att bidra med värde till verksamheten, till lönsamhet och tillväxt, där uppdraget skiljer sig beroende på hur bolagets behov ser ut.

Så det gäller att hantera förväntningar men också utmana enhetens riktning och funktion för att säkerställa både effekt och effektivitet.

Planer och tankar för och om nätverket i stort?

Maggie: Vi ser fram emot ett stort erfarenhetsutbyte och intressanta diskussioner med branschkollegor. Inspirationsföreläsare inleder nätverksträffarna med viktiga insikter kring respektive tema. Vi kommer bland annat få höra:

  • Anna Romson från Cogs Creative om inhousebyråns uppdrag och kreativitet.
  • Patrik Söder, marknadschef på SBAB, om kreativt ledarskap.
  • Tomas Bäcklund, CMO på Elite Hotels, om effekt och effektivitet.

Det ska bli så roligt och vi ser fram emot att tillsammans skapa ett inspirerande nätverk för inhousechefer!

Mirja: Tillsammans blir vi så mycket starkare. Att dela erfarenhet och utmaningar med varandra gör oss bättre. Och det finns så mycket intressant att beröra och prata om som rör ledarskap, kultur och kreativitet.

___________
Mer om nätverksgruppen MiS Inhousecheferna hittar du här >>

TIPS: Du som är medlem kan se Mirjas avsnitt av ”Marketing Talks” på Members Lounge: Tre Creative Agencys resa och bästa tips från Årets Inhousechef >>

Missa inte premiärträffen 7 mars!

07-mar-24 event-img

Nätverksgruppen MiS Inhousecheferna: Så tar du inhousebyrån till nästa nivå

[PÅ PLATS] 7 mars: Välkommen till premiärträffen för MiS Inhousecheferna, där vi bl a diskuterar inhousebyråns nyckelfunktion.

Marketing Levels

Det här är Marketing Levels: Erik Modig om vårt fördjupade samarbete

Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Kurser

Som Netflix för marknadsföring

– Erik Modig berättar om Marketing Levels och hur vårt samarbete blir en win-win för våra respektive medlemmar

Vi är så glada för att nu under 2024 fördjupa vårt samarbete med Marketing Levels, där vi i Marknadsföreningen är mötesplatsen för erfarenhetsutbyten & event och Marketing Levels e-learningplattformen med ständig tillgång till uppdaterade onlinekurser – tänk Netflix för marknadsföring. Vi rivstartar med 3 heldagsworkshops och kurser IRL tillsammans nu våren 2024.

Erik Modig
Erik Modig

– Vi har samarbetat med Erik under lång tid och det här är ett naturligt nästa steg för att stärka vårt utbildningserbjudande till medlemmarna. Vi blir den naturliga samlingspunkten för de fysiska kurstillfällena och där man får chansen att utbyta erfarenheter med varandra efter att ha tagit del av on demand-innehåll, säger Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm.

InfoSå funkar Marketing Levels

Marketing Levels är en onlineplattform fylld med kurser inom marknadsföring, där du sätter samman ditt eget utvecklingsspår, lär dig nytt i din takt och när det passar dig. I plattformen guidas du av experten Erik Modig som med engagerande innehåll och praktiska övningar hjälper dig att lyckas i din roll som marknadsförare.

Marketing Levels erbjuder on demand-kurser inom en rad ämnen; så som digital marknadsföring, sociala medier, content marketing, sökmotoroptimering (SEO), e-postmarknadsföring, analys och mycket mer.

Erik, hur funkar nya Marketing Levels och hur kom du på idén?

– Ursprunget var att jag ville demokratisera affärsdriven marknadsföring. Alla ska få tillgång till all kunskap, modeller, templates, forskning och råd. Det ska inte handla om var man bor, hur stort företag man jobbar på eller hur mycket tid man har. Mikrokurser som går rakt på sak och fokuserar på hur marknadsföring driver tillväxt.

Idag har vi över 80 kurser, community för att diskutera och under våren kommer det ut diplomeringar för de som vill fylla CV och LinkedIn-profilen. Här blir samarbetet med er på MiS viktigt så att vi kan bygga trovärdiga certifieringar som är aktuella och tar medlemmarna framåt i sina karriärer.

På vilket sätt är MiS värdefullt för er? Vad ser du mest fram emot gällande våra aktiviteter tillsammans?

– Otroligt värdefullt när vi är fler som tillsammans kan sätta agendan för hur vi ska ta allas marknadskompetens framåt. Medlemmar får gärna komma med inspel kring vad som behövs och vad de vill ha.

Kan du locka med något erbjudande för medlemmar i Marknadsföreningen?

– Rådgivning och pepp är det jag vill bjuda mest på. De som signar upp från Marknadsföreningen får en timmes bollplank av mig där vi går igenom dessa block:

  • 1 – 15 minuter – du berättar din situation och utmaningar
  • 16 – 30 minuter – jag ger inspel och kommer med erfarenheter från din bransch/situation
  • 31 – 45 minuter – vi snackar om nästa steg och vad jag tror är det som skulle lyfta dig och ditt företag mest
  • 46 – 60 minuter – jag skriver ned och skickar en skräddarsydd plan för vilka kurser jag tror skulle gynna dig mest.

Om man är ett team som signar upp så får ni en 45 minuter kick-off för hela teamet!

Vilka IRL-kurser är inplanerade för våren 2024?

– Vi rivstartar med tre stycken; ”Expertögon på er marknadskommunikation” (14 mars), ”Thought-leadership-baserad strategi för att växla upp er B2B-kommunikation” (25 april) och slutligen ”Så bygger du ett starkt och distinkt varumärke” (22 maj). Du hittar dem här i vårt kursutbud.

I kurserna ingår dessutom tillgång till Marketing Levels hela plattform med 80 on demand-kurser i 2 månader för dig som deltar i kursen och är medlem i Marknadsföreningen. Inför varje heldagskurs rekommenderar Erik ett antal on demand-spår som kompletterar och preppar dig inför kunskapsdagen.

Stora PR-dagen 2024

Medlemsrabatt till Stora PR-dagen i Stockholm 1 februari 2024

Marknadsföreningen Stockholm | Medlemserbjudanden

Marknadsföreningens medlemmar får 20% rabatt på Stora PR-dagen 1 februari 2024 på Moderna Museet i Stockholm. Vi har nämligen ett samarbete med branschorganisationen Svensk PR som arrangerar dagen tillsammans med Mynewsdesk, Novus och Resumé.

Temat är ”Sanning, lögn och konsekvens” – ett tema som är högaktuellt. Förtroende är helt avgörande för att lyckas i marknadsföring och kommunikation. Dagen börjar med mingellunch kl 11:30 på Moderna Museet och avslutas med middag för den som önskar. Förra året var det 180 anmälda och i år räknar man med minst 250 deltagare. Det blir ett intensivt program med korta föreläsningar, spännande paneldebatter.

Dagen riktar sig till:

  • Företag och myndigheter som vill synas i media
  • PR- och kommunikationsbyråer

Med 20% rabatt betyder det att du, för en biljett inkl lunchmingel och fika, betalar 1920 kr istället för 2400 kr (momsfritt). Om du bokar tre får ni dessutom mängdrabatt. Då kan ni t.ex köpa tre biljetter utan middag för 4800 kr.

Läs mer om eventet här >>

Gör så här

Boka biljetter här

  1. Välj biljett ”samarbetspartner”, med eller utan middag
  2. Ange uppgifter och summera
  3. Ange kampanjkoden som vi skickar ut i ditt medlemsbrev under v3
    (hör gärna av dig till oss på info@mis.se om du är medlem och saknar din kod)
Stora PR-dagen