5 september 2017  ·  Möt medlem

Möt medlem: Cajsa Lindgårdh

”Bättre att filma lite och ofta än sällan och stort (och dyrt)”

 

Cajsa LindgårdhMöt Cajsa Lindgårdh, marknadsansvarig på Forsen och en av deltagarna vid vår filma-med-mobilen-kurs. Cajsa är en flitig deltagare på MiS olika kurser och berättar här om hur hon jobbar i sin roll på Forsen, samt hur hon tänker kring video som redskap i det arbetet.

Vad gör Forsen?

–Forsen jobbar med byggprojektledning. Vi leder effektiva och hållbara byggprojekt för både privata och offentliga kunder.

Vilken typ av marknadsföring är viktigast för er?

–Vi marknadsför våra tjänster till företag. Men employer branding är också jätteviktigt för oss för det råder stor efterfrågan på kompetensen i branschen.

Hur använder du sociala medier i ditt arbete som marknadsansvarig, och vad tycker du är utmärkande för b2b i det avseendet?

–Det är en viktig kanal för oss. Här når vi både våra kunder och potentiella medarbetare. Men inte att förglömma, även de befintliga. Vi delar både intressanta artiklar från branschtidningar likväl som våra egna nyheter och sist men inte minst, bjuder på kunskap. Både rörligt och icke-rörligt. Viktigt att hitta en bra balans i innehållet. En företagskund är ju en ”människa” främst, men vi vänder oss ju ofta till rollen – dvs den som kanske ska köpa våra tjänster. Facebook är ex. lite mer lättsamt för våra följare och LinkedIn är något mer affärsmässigt, så att säga.

Våra filmer vänder sig främst till nya kollegor, men vi passar även på att berätta om vår kompetens och vilka projekt vi jobbar med. Så det är både employer branding, varumärkesbyggande och i viss mån säljande. Filmen om min kollega Janne är nominerad till Svenska Publishingpriset i år, vilket jag är jättestolt över. Rörligt är ju grejen.

Vad ser du, mer generellt, för unika utmaningar med marknadsföring inom b2b?

–Egentligen det ”gamla vanliga” – att hitta rätt kanal och budskap för målgruppen. Det måste vara relevant. Och att hitta en bra balans mellan affärsmässigt och lättsamt. Eller kanske torrt och kul. Plus, vi vill bjuda på kunskap, så innehållet är ju mer viktigt idag än förut.

Du är en av deltagarna i vår kommande kurs ”Filma med mobilen”, vad hoppas du få med dig från kursen?

–Som sagt, rörlig bild börjar ju bli en hygienfaktor. Och även om jag har en snabbfotad filmare med vettig prisbild vill jag själv också kunna få ut rörligt snabbt och utan krusiduller. Jag jobbar i en organisation som bjuder på sig själva och som kan vara personlig. Då måste inte ett 5-mannalag filmare vara involverade i allting. Bättre att filma lite och ofta än sällan och stort (och dyrt).

Vilken utveckling följer du närmast just nu?

–Content marketing. Kollar på vad som funkar och inte. Market automation, även om det är lite tidigt för oss. Men, jag försöker att välja bort och göra det jag redan kan ännu bättre. LinkedIn är en mycket intressant kanal och där kommer vi nog att satsa ännu mer. Keep it simple.

Varför är du medlem i MiS?

–Främst för kurserna. Jag går regelbundet på dem. Men jag vill också engagera mig mer i nätverken. Borde ta mig tid. Hade också en mentor genom MiS förut och det var mycket bra för mig.

___________

TIPS: Här kan du läsa mer om vår kurs Lär dig filma med mobilen (två kurstillfällen i höst)