Laddar evenemang

« Alla evenemang

  • Evenemanget har varit.

Frukostseminarium: Bli uppslukad av Sharkonomics

fredag, 11 april, 2014 kl 07:30 - 10:00

Hajar är inte bara naturens mest fruktade rovdjur, de är också strategiska och effektiva, egenskaper som kan vara till nytta även i affärslivet, enligt författaren och bloggaren Stefan Engeseth. I sin nya bok Sharkonomics, beskriver han hur även mindre företag, genom att ta lärdom av hajars beteenden, kan lyckas ta marknadsandelar från sina betydligt större konkurrenter.

– Att studera hajars beteenden ger många nyttiga insikter. Naturen är mycket smartare än såväl Stanford och Harvard som Ericsson och Apple. Trots allt har hajar utvecklats i över 420 miljoner år och de är fortfarande dominanta i sitt territorium, säger författaren Stefan Engeseth.

Genom att studera hajens beteendemönster, instinkter och karaktärsdrag – till exempel att jaga i flock och att hitta den döda vinkeln – har Engeseth i boken utvecklat ett antal affärsstrategier som kan vara användbara för företag som, oberoende av storlek, vill utmana sina konkurrenter. Men Sharkonomics handlar inte bara om attack, utan tar även upp strategier för hur företag kan försvara sig mot angrepp.

– I naturen måste hajarna förflytta sig för att överleva, men i affärsvärlden har ofta storföretagen fastnat i sin  egen historia och det finns en risk att de blir hajmat. Hajar producerar inte PowerPoints i tid och otid, de tar i stället en rejäl tugga av sitt byte.

Stefan Engeseth tar upp följande frågor:

  • Hur kan ni attackera nya affärsmöjligheter?
  • Vad kan ni lära ifrån hajars attack strategier som utvecklats i mer än 420 år?
  • Hur aggressiva är ni idag, hur aggressiva kan ni bli?
  • Hur skulle konkurrenterna attackera ert företag/bransch?
  • Arbetar ni idag med försvar? Vad kan ni lära av hajars försvarsstrategier?
  • Hajar dör om de inte simmar, hur fort simmar ert förtag i relation till konkurrenterna?
  • Hur gör man för att inte fastna i historien och simma mot framtiden?

www.Sharkonomics.com

`Stefan Engeseth is really a star and brilliant on stage! The audience loved his Sharkonomics lecture!`
Lauri Sipilä, CEO, Finnish Marketing Association

`A stimulating read!`
Prof. Philip Kotler

När:
11 april, kl. 7.30-9.00 med möjlighet att stanna kvar på mingel och diskussion.
Var: PS Communication, Alströmergatan 20 (f d möbelbutiken R.O.O.M.s lokaler).

Sponsor
Smurfit Kappa Onwell

Marknadsföreningen i Stockholm, tillämpar precis som många andra föreningar runt om i landet, en No Show-avgift vid utebliven närvaro eller avanmälan senare än 2 arbetsdagar (48 timmar) innan våra evenemang. Denna avgift är hos oss 349 kr ex. moms. Avbokning skickas till info@mis.se Läs mer.

Detaljer

Datum:
fredag, 11 april, 2014
Tid:
07:30 - 10:00
Evenemangskategori: